det är läskigt med vad vi KAN

jag är rädd för vad människor är kababla till. vi kan mörda, vi kan såra, vi kan älska, vi kan kyssas, vi kan springa. det behövs inte ens ett beslut för att göra något. man kan agera bara för att man kan. bara för att, utan någon anledning. ett mord måste inte ha någon anledning, ingen baktanke. mördaren kanske mördade bara för att man kan göra det, men den kanske inte ville göra det på riktigt. Vi kan klä av oss och springa nakna på stan. vi kan säga att vi älskar någon utan att vi gör det. vi kan knuffas. vi kan kyssa en okänd männska. Helt utan orsak. allt är egentligen möjligt. det är läskigt. jag är rädd för vad jag kan göra. vad jag inte vill göra. jag är rädd för att bli psykiskt sjuk och se svarta monster i huset som vill mörda min familj. men det finns ingen i släkten som tidigare haft något sånt säger mamma. så det finns inget risk.
men saker kan ju bara hända utan orsak.

jag brukar tänka på det här. men varför är det då så svårt att agera ibland? det är ju bara att göra det. men det är något som stoppar en och försvårar allt. men vad är det? jag själv. det är jag som försvårar det för mig. jag måste ta till mod och säga det jag vill få sagt. inte tänka så mycket på konsekvenserna. men mitt "andra jag" är starkt, det är svårt.

jag tänker för mycket. jag agerar för lite. det kan göra mig tokig.
jag är en dagdrömmare. vilket är bra men också dåligt.

på sista tiden har jag gjort saker jag har svårt att göra. jag har tagit mod. men jag är inte nöjd endå. jag ska komma längre. jag har bara gjort en liten bråkdel av vad jag vill.


Kommentarer
Postat av: anonym

ja, man kan inte lita på någon vet du. Folk vet inte vad dom vill, bara gör saker för att dom kan, förstår inte varför, vet inte vilka dom är och har därför inget att förlora. Kanske har du svårt att "agera" för att du tror att du kommer förlora en bit av dig själv, förstöra något eller tappa bort dej i vem du är. eller bara är rädd för att allt runtomkring ska förstöra för dig. kanske.

2009-02-24 @ 13:24:45
Postat av: frson

jo man kan lite på folk. jag säger inte att folk GÖR såhär, jag säger bara att dom KAN. men ifs, det finns ju sånna människor som agerar som dom gör bara för att dom kan.

men jag tror jag har svårt att "agera" ibland bara för att jag är rädd för vad som kommer hända. konsekvenserna. jag tänker på för mycket vad mitt "agerande" kan leda till. det stör jag mig ibland på.



det kanske är lite svårt att förstå hur jag tänker ibland. det är svårt att beskriva tankar med ord.

2009-02-24 @ 20:11:06
Postat av: jenny

jag känner igen mig! det är bra att tänka efter före, men bara en gång. en del saker behövs det ju inte tänkas så mycket innan heller, vinna eller förlora bara. jag tror oscar wilde sa nåt som: att våga är att förlora fotfästet för en stund, men att inte göra det är att förlora sig själv.

2009-02-27 @ 14:44:20
URL: http://consideryou.blogg.se/
Postat av: frson

åh jenny. det låter bra det oscar wilde sa. verkligen:)

2009-02-27 @ 20:22:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0